Μάθαμε που
λέτε στο πανεπιστήμιο -εγώ και οι όμοιοί μου- αλλά και από αρκετά
βιβλία Μάρκετινγκ, πως ο «Άγιος Βασίλης» όπως τον «ξέρουμε» σήμερα, (ως St.
Nicholas, Santa Claus, Father Christmas κ.λπ.), δεν είναι παρά ένα δημιούργημα επικοινωνιακών
επιλογών τού 1931 τής «the Coca Cola Company»...
Η "πρεμιέρα", 1931 |
…Χειροκροτήσαμε
τότε με έκπληξη τo «μεγαλείο» τού Μάρκετινγκ και των επικοινωνιακών τεχνικών
κι αργότερα, με τη σειρά μας, «διδάξαμε» στις επόμενες γενιές
οικονομολόγων και business-men/women, τη δύναμη αυτών τών εργαλείων...
...Σήμερα, η
άποψη αυτή -περί τής «μητρότητας / πατρότητας» αυτού τού ...international, διαπολιτισμικού «αγίου»- είναι πέραν
τού δέοντος διαδεδομένη και στους πολλούς -ανεξαρτήτως ειδικότητας- με
την τηλεόραση και γενικά τα ΜΜΕ, μα πιο πολύ το διαδίκτυο, να έχουν συμβάλει σ’
αυτό τα μέγιστα...
...Με αφορμή μια τηλεοπτική εκπομπή -τώρα στις γιορτές- μια άτυπη «έρευνά» μου, μου έδωσε, σε 0,42sec, 18.600 αναφορές στο θέμα, (google, 31/12/2016):
Εντελώς, ενδεικτικά:
1.
«...ο Άγιος με τα ερυθρόλευκα, τους ταράνδους και τον σάκο
με τα δώρα ήταν ολότελα δημιούργημα της Coca-Cola και του δημιουργού Haddon Sundblom, ο οποίος πέρασε όλα τα χρόνια
μεταξύ 1931-1965 φιλοτεχνώντας την τελική εικόνα του Santa...». [εδώ].
3.
«...Ο Άγιος Βασίλης, όπως τον γνωρίζουμε, δεν υπήρξε ποτέ. Ο Άγιος Βασίλης
είναι εφεύρεση της κόκα κόλα! Μπορείτε να πιστέψετε ότι ο πιο διαδεδομένος
άγιος στον κόσμο είναι χορηγία μιας μεγάλης αμερικάνικης εταιρίας; Κι όμως δεν
είναι αστείο. Μιλάμε για το χοντρούλη και χαρούμενο γεράκο με το κόκκινο
κουστούμι, το καπέλο και την κάπα, με τη μεγάλη μαύρη ζώνη και τις μπότες, τα
ροδαλά μάγουλα, τα φωτεινά μάτια και τα ακόμα πιο φωτεινά λευκά δόντια. Αυτός ο
καλοσυνάτος άγιος είναι το ευφυέστατο επίτευγμα μιας διαφημιστικής καμπάνιας
της κόκα κόλα γύρω στα 1930...» [εδώ].
4.
«...Από τότε και μέχρι σήμερα, γύρω από τον
«μύθο του Santa Claus» αναπτύχθηκε μια τεράστια βιομηχανία με διάφορα προϊόντα,
τα οποία καταναλώνουμε την περίοδο των γιορτών. Η πρώτη που «αξιοποίησε» τον
άγιο, με σκοπό την αύξηση των πωλήσεών της, ήταν η Coca Cola, η οποία έκανε
ακόμη πιο εντυπωσιακή τη μορφή του: Το 1931, για καθαρά διαφημιστικούς λόγους
«φόρεσε» στον ευτραφή άγιο κόκκινη στολή και λευκή γενειάδα...» [εδώ].
...Σήμερα
λοιπόν «ξέρουμε» πως, ακόμη και τα χρώματα τής στολής τού «αγίου», δεν ήταν παρά
τα εμπορικά χρώματα της Coca Cola. Είναι όμως έτσι;
...Γιά να
ρίξουμε λοιπόν μια δεύτερη ματιά... (οι εικόνες που ακολουθούν, προέρχονται από [εδώ]):
...Παρατηρήσατε
τις εικόνες και τις χρονολογίες τους; ...Τί λέτε;
...Ε, ναι! Μπορεί, πράγματι, η Coca Cola να ωφέλησε, (και
να ωφελήθηκε από), την διάδοση της φιγούρας τού «αγίου» παγκοσμίως, ωστόσο,
δεν τον δημιούργησε αυτή όπως θέλουν κάποιοι -από άγνοια ή πρόθεση- να
πιστεύουμε...
…Δεν είναι
το ζητούμενο αυτού τού κειμένου, η ανάλυση τού ρόλου «συμβόλων» -όπως ο «Santa…»- στην ανάπτυξη τής φαντασίας των παιδιών ή του «ταμείου» «επιχειρήσεων» ή/και «πρωτοβουλιών», (βλέπε λ.χ. «Άγιος Βαλεντίνος» ή -ο «δικός μας»- «Άγιος Υάκινθος») ή τού
«παγκαριού» προσκυνημάτων, θαυματουργών υδάτων, φιδιών, αγιασμάτων κ.λπ. αυτό, δεν είναι τού παρόντος, ωστόσο...
...Όταν εγώ ήμουν φοιτητής δεν υπήρχε internet... σήμερα, με ένα απλό «γκουκλάρισμα», χρειάστηκα μόλις 0,15sec για να εντοπίσω το κύριο υλικό τής παραπάνω «έρευνας», [εδώ] κι [εδώ]... ε! και; Εν τω μεταξύ, χιλιάδες ιστότοποι, εκπομπές, αφηγήσεις και σήμερα -αν θέλετε ψάξτε το κι εσείς- αναπαράγουν τον αστικό μύθο τού εν λόγω «δημιουργήματος τής Coca Cola», με τόση άνεση και εφευρετικότητα λες και ανακαλύπτουν εκ νέου την ...Αμερική.
...Όταν εγώ ήμουν φοιτητής δεν υπήρχε internet... σήμερα, με ένα απλό «γκουκλάρισμα», χρειάστηκα μόλις 0,15sec για να εντοπίσω το κύριο υλικό τής παραπάνω «έρευνας», [εδώ] κι [εδώ]... ε! και; Εν τω μεταξύ, χιλιάδες ιστότοποι, εκπομπές, αφηγήσεις και σήμερα -αν θέλετε ψάξτε το κι εσείς- αναπαράγουν τον αστικό μύθο τού εν λόγω «δημιουργήματος τής Coca Cola», με τόση άνεση και εφευρετικότητα λες και ανακαλύπτουν εκ νέου την ...Αμερική.
...Είναι
απίστευτη η ευκολία, τελικά, που ο άνθρωπος υιοθετεί και διαχέει ό,τι «μπαρούφα»
τού φανεί ως «συνωμοσία», «απίστευτο», «καινοφανές»...
Καλή Χρονιά!
Καλή Χρονιά!
Τα κείμενα τρίτων που -για τεκμηρίωση ή προβληματισμό- φιλοξενούνται εδώ,
απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους, όχι κατ' ανάγκην και του ιστολογίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου