* Στους φοιτητές μου με αγάπη και συν-ευθύνη...
* «Η ύλη είναι από τη σελίδα xx μέχρι
την σελίδα ψψ του βιβλίου [...]»,
* «Τα “sos” είναι ...»,
* «Από τα τέσσερα θέματα
καλείστε να απαντήσετε τα δύο»,
* «Απαντήστε όπως ακριβώς αναφέρεται
στο βιβλίο σας»,
* κ.ο.κ.
Όσοι θεωρείτε πως οι εξετάσεις σε ένα εκπαιδευτήριο, (οποιοδήποτε), στις
οποίες παραπέμπουν τα παραπάνω είναι μια μέθοδος εκτίμησης του επίπεδου
και των γνώσεων σας, κάνετε λάθος!
...Τέτοιου είδους εξετάσεις δεν μπορούν να πιστοποιήσουν το τι
ξέρετε.
Παρουσιάζουν μια επίπλαστη εικόνα
τού τι είσαστε σε θέση να κάνετε, (αφού «προετοιμαστήκατε» και
καλείστε να το δείξετε), μέσα σε «πλασματικές συνθήκες». Τέτοιες εξετάσεις κρίνουν μόνο και μόνο αυτά που έχετε «παπαγαλίσει»
ή αυτά που καταφέρατε να «κλέψετε» από τον «διαβασμένο» διπλανό ή το ευφάνταστο
«σκονάκι σας». Τα εκπαιδευτήρια ή οι διδάσκοντες, (αλλά και οι
διδασκόμενοι), που «βολεύονται» με τέτοιου τύπου εξετάσεις, αργά ή
γρήγορα διαπιστώνουν πως η ποιότητα της
εκπαίδευσης που παρέχουν και/άρα της μάθησης, (ως φυσική ασυνέπεια προς την αποστολή τους), ελαχιστοποιείται. Κι αυτό, επειδή η δουλειά
στην ουσία δεν αφορά πλέον στην εμπέδωση «μιας ύλης», αλλά στο «πώς να περνά κάποιος στις εξετάσεις» και οι ίδιες οι εξετάσεις δεν είναι
πλέον ένα μέσο αξιολόγησης της μάθησης αλλά απλώς ένας «μηχανισμός προαγωγής» για τον επόμενο κύκλο, (τάξη, εξάμηνο κ.α.)... Ουδείς αξιολογεί το τι μάθατε αλλά ούτε κι εσείς αναρωτιέστε: «τελικά, γιατί βρίσκομαι εδώ;». ...Περνάτε
όμως! ...Επιτυχία! ...Καμαρώνετε, καμαρώνουν και οι δικοί σας, καμαρώνει
και η «κοινωνία»... Επιτυχία;
Με τέτοιες ...επιτυχίες όμως, πέφτετε στην παγίδα...
1) Διαμαρτύρεστε όταν ένας καθηγητής στις παραδόσεις προσπαθεί να σας
κάνει «συμμέτοχους» ή όταν σάς μιλάει με παραδείγματα και βιωματικά αποκτημένη
γνώση, ενώ εσείς αναρωτιέστε... «...μα, σε ποια ακριβώς σελίδα του βιβλίου
αναφέρονται αυτά...».
2) Διαμαρτύρεστε όταν ένας καθηγητής αντί μιας “checklist” ερωτήσεων δήθεν προετοιμασίας (αλλά
στην ουσία μια λίστας με τα θέματα) για τις εξετάσεις, σάς αναθέτει
λ.χ. εκπόνηση εργασιών για να μάθετε να δουλεύετε «κι όταν είστε μόνοι
σας». ... «...Μα, οι άλλοι συνάδελφοί σας μας ...βοηθούν...»,
λέτε!
3) Διαμαρτύρεστε όταν ένας καθηγητής στις εξετάσεις σάς ζητάει να
«σκεφτείτε» αντί να αποδώσετε μια ...παπαγαλία και ρωτάτε με απορία: «...μα,
τι εννοείτε όταν λέτε να απαντήσουμε με ...δικά μας λόγια ή με δικό μας
παράδειγμα;».
4) Θεωρείτε «καλόν» τον καθηγητή που όταν αντιληφθεί το «σκονάκι»
σας, κάνει πως δεν βλέπει.
5) Θεωρείτε «καλόν» τον καθηγητή που όταν γράψετε «κάτω απ’
τη βάση» θα συμπληρώσει «συναισθηματικά» το κενό της βαθμολογίας σας.
6) Θεωρείτε «κακόν» τον καθηγητή που δεν θα σας δώσει, «μια
...δεύτερη ευκαιρία», για ...3η, ...4η ...φορά...
7) κ.ο.κ.
Καλά να πάθουμε όλοι μας...
* Θα πηγαίνατε σε έναν γιατρό που στην
Ιατρική, απλώς, από τα τέσσερα θέματα απαντούσε μόνο στα δύο; (Η
ασθένειά σας σε ποιο 50% εμπίπτει; Της γνώσης ή της άγνοιάς του;)
* Θα προσλαμβάνατε λογιστή στο μαγαζί σας
που στο ΤΕΙ περνούσε απλώς με τα «sos»; (Είστε σίγουροι πως τα ζητήματα
της επιχείρησής σας ήταν στα «sos» του πτυχίου του;).
* Θα αναθέτατε τα ιδιαίτερα μαθήματα του
παιδιού σας σε φροντιστή που περνούσε τα μαθήματά του απλώς μέσω της
«συναισθηματικής φόρτισης» ή άλλης πίεσης των εξεταστών του; («...οικονομική
κρίση, φτωχόπαιδο βλέπετε...»)...
* Θα τρώγατε -εν γνώσει σας- σε
ένα εστιατόριο που ο μάγειρας εκτελεί μεν υπέροχες συνταγές αλλά δεν έχει ιδέα
από τον τρόπο σκέψης στη διαχείριση και την υγιεινή των τροφίμων;
* Θα αφήνατε να επισκευάσει το αυτοκίνητό
σας, μηχανικός που δεν παρακολούθησε το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσής του
αλλ’ όμως «πιστοποιήθηκε» επειδή κάποιος του «πείραξε» εκ των υστέρων, τα τεστ»;
* Μήπως θα κάνατε αντιγραφή και σε εξετάσεις
σας ...αιματολογικές;
* κ.ο.κ...
...Αν ναι, ...τότε...
...καλή πρόοδο...
...σε όλους μας!!!
*Μάριος
Μακρυγιωργάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου